onsdag 29 juli 2009

Pragresan

Då har vi varit hemma från Prag ett par dagar men det har varit fullt upp så jag har inte hunnit med att skriva. Mamma och pappa passade på att åka till Mosel på en femdagars tur så nu är jag hemma hos dem och bakar ett bröd, jag kan inte baka det i min gasugn, och så vattnar jag blommorna. Ikväll ska vi grilla lite här med Andreas och Ramona.

Resan till Prag var perfekt, vi hade tur med allt och fick gjort mycket under de tre dagarna. Pappa körde oss till Sturup i fredags morse, planet avgick i tid, det tog en timme dit och vi fick våra väskor först. När vi kom ut väntade Calle på oss, vi åkte och handlade lite lunch och bestämde att vi skulle åka till Zoo när vi hade ätit. Prag Zoo är klassat som världens 7:e bästa och det var verkligen helt fantastiskt, där fanns alla djur man kan tänka sig, vi såg när tigrarna fick mat och isbjörnarna badade och lekte. Efter 5 timmar var vi ganska trötta och begav oss hemåt. På kvällen gick vi in till byn och middag på den lokala restaurangen/bryggeriet.



Calle och Tereza
Jag och äslsklingen på Zoo
Isbjörnen bjöd på en riktig vattenshow
Tigermiddag

På lördagen vaknade vi tidigt och efter frukosten begav vi oss in till stan för lite sightseeing och shopping, det blev inte så mycket shoppat.. Vi åkte en liten båttur runt Charlesbridge (Karlsbron) och strosade runt! På kvällen åt vi middag på en restaurang mitt i stan och drack lite drinkar på en mysig pub/bar.




Charlesbridge


Söndagen spenderade vi på ett shoppingcentra inte så långt från Calle och Terezas hem, jag handlade 3 par skor, en väska och en tröja/klänning och såklart lite sprit. På eftermiddagen åkte vi in till stan och gick på en väldigt häftig bio, Gold class, det är 24 platser i salongen och man sitter i fåtöljer med ett litet bord emellan. Innan man går in i salongen beställer man vad man vill ha före filmen och vad man vill ha under filmen, vi började med popcorn och vars en dricka och så fick vi nachos efter halva filmen. Där fanns mackor, smårätter, snacks, efterrätter och självklart drinkar, men vi åt lunch ganska sent så vi orkade inte så mycket. På kvällen satt vi hemma hos Calle och Tereza i trädgården och åt Spagetti Bolongaise och njöt av de sista timmarna.


Gold Class
På söndagen vaknade vi klockan 4, packade ihop det sista och åkte till flygplatsen. Planet gick klockan 6 och vi landade i Sverige klockan 8. Anna hämtade oss och vi åkte hem och sov en stund till. På kvällen kom Anna och Tim förbi och grillade med oss. En bra avslutning på helgen!

Inga kommentarer: