tisdag 4 juli 2017

Lavendelkorg

Igår gjorde jag min första lavendelkorg och det lär bli fler! De är fina, roliga att göra och doftar underbart!



Här kommer beskrivningen:


  • Plocka 15 lavendelblommor med långa kvistar. Det är viktigt att det är ett ojämnt antal, annars blir inte flätningen rätt.


  • Bunta ihop dom med ett snöre så nära blommorna som möjligt. Man kan med fördel även vira ett snöre runt hela blom-klumpen så den hålls ihop.

  • Välj ett band i valfri färg och storlek, mitt är 3mm brett. Knyt fast det och lämna en bit för att fästa med på slutet (se bild). Jag klipper inte av en bit band utan låter det vara kvar på "rullen" under tiden jag flätar.

  • Håll blom-klumpen i handen och börja vika ner stjälkarna över blom-klumpen. Varannan stjälk ovanpå bandet och varannan under bandet.




  • Fortsätt så ända tills slutet på blom-klumpen


  • Bind ihop bandet du flätat med tillsammans med biten du lämnade från början.


Lycka till!

Inga kommentarer: